نکات مهم درباره گذرنامه

اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید حتماً نکات مهم درباره گذرنامه خود را در نظر داشته باشید. بسته به نوع کشوری که پاسپورت شما را صادر می‌کند ممکن است برای ورود به برخی از کشورها اصلا نیازی به ویزا نداشته باشید برای مثال با گذرنامه‌ی ایرانی می‌توانید بدون ویزا به مدت ۹۰ روز در ترکیه بمانید یا ۴۵ روز را بدون ویزا در گرجستان سپری کنید.
این در حالی است که برخی از کشورها حتی برای عبور و ترانزیت شدن در آن هم باید اقدام به دریافت ویزا کنید، مثلا بدون ویزای شینگن حتی نمی‌توانید پروازی خریداری کنید که در یکی از کشورهای عضو شینگن توقف دارد و اگر پرواز شما حتما در این کشورها توقف دارد باید برای دریافت ویزای شینگن فرودگاهی اقدام کنید. .بنابراین دانستن نکات مهم درباره گذرنامه خود باعث می‌شود که قوانین مربوط به ورود به سایر کشورها را بدانید و در هنگام سفر کردن دچار مشکل نشوید .

اعتبار گذرنامه یکی از نکات مهم درباره گذرنامه

یکی از نکات مهم درباره ی پاسپورت که لازم است بدانید این است که برای ورود به بسیاری از کشورها، گذرنامه شما حداقل شش ماه اعتبار باید داشته باشد. این یک قانون کلی است که در همه کشورها برقرار است، پس بهتر است پیش از اقدام به خرید بلیط ابتدا از اعتبار گذرنامه‌ی خود مطمئن شوید.
کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه های رزرو تور مالزی در صفحه تور مالزی
اگر مقصدتان سفر به کشورهایی مانند ویتنام، ترکیه و تایلند است می‌توانید اطلاعات لازم و مدت زمان اقامت بدون نیاز به ویزا در این کشورها را از وب سایت رسمی ‌وزارت امور خارجه یا سفارت هر کشور مشاهده کنید اما اگر مقصدتان سفر به کشورهایی مانند فرانسه، سوئیس و هلند و کشورهای اروپایی (بجز بریتانیا) است باید پیش از سفر اقدام به دریافت ویزای شینگن کنید و پاسپورت شما بیش از شش ماه اعتبار داشته باشد.البته قوانین در کشورهای مختلف حوزه شینگن متفاوت است.
برای مثال اگر از کشوری خارج از اتحادیه اروپا وارد کشورهای حوزه شینگن می‌شوید و برای مثال می‌خواهید در ایتالیا اقامت داشته باشید گذرنامه شما حتما باید شش ماه اعتبار داشته باشد و اگر فرانسه مقصد شما است، سه ماه اعتبار پاسپورت نیز کفایت می‌کند و برای اقامت در سوئیس اگر پاسپورت شما ۹۰ روز هم اعتبار داشته باشد کافی است. شاید دانستن این نکات مهم درباره‌ی گذرنامه به نظرتان مهم نباشد اما اگر به آن‌ها دقت نکنید، ممکن است باعث دردسرهای بزرگی برای شما در طول سفرتان بشود.

صفحات خالی گذرنامه

از دیگر نکات مهم درباره‌ی پاسپورت این است که همانطور که اعتبار پاسپورت مهم است باید دقت کنید برای سفر بین المللی که در پیش رو دارید گذرنامه شما حداقل دو صفحه خالی و بدون مهر داشته باشد. برای ورود و خروج به برخی از کشورها، پاسپورت در حین عبور از مرز، مهر می‌شود. برای ورود به برخی از کشورها مانند مکزیک، کانادا، انگلیس و آلمان، تنها کافی است یک برگ از گذرنامه‌ی شما سفید باشد اما برای ورود به برخی از کشورها مانند ایتالیا، سوئد، سنگاپور و ایسلند باید حداقل دو برگ سفید در پاسپورت شما باشد که یک صفحه برای مهر ورود و یکی برای مهر خروج از کشور نیاز است.
برخی از کشورها نیز به بیش از دو صفحه سفید نیاز دارند که علاوه بر مهر ورود و خروج باید برچسب ویزا در آن‌ها نیز ثبت شود. برای مثال اگر شما فردی آمریکایی با گذرنامه ایالات متحده باشید و بخواهید در آفریقای جنوبی بیش از ۹۰ روز اقامت داشته باشید، باید برای صدور ویزا در صفحات سفید گذرنامه‌ی خود اقدام کنید. چین هم برای مسافرانی که قصد سفر به این کشور را دارند ویزای شش ماهه صادر می‌کند که به صورت برچسب در گذرنامه‌ی شما ثبت می‌شود و برای دریافت ویزای چین باید در گذرنامه‌تان، بیش از دو صفحه‌ی سفید داشته باشید .